Приказки за силата – част 1-1


Дочух странен, нисък звук като от почукаване на дърво, който идваше откъм чапарала.Дон Хуан вирна брадичка, като ми даде знак да застана нащрек.

– Малката нощна пеперуда те вика – каза той с безизразен глас.

Скочих на крака.Звукът моментално престана.Погледнах въпросително към дон Хуан. Той направи комичен жест на безпомощност, свивайки рамене.

– Срещата ти още не е завършила – каза той.

Казах му, че не се чувствам достоен за това и че може би ще е по-добре да си отида в къщи и да се върна, когато се почувствам по-силен.

– Глупости! – сряза ме той. – Войнът приема съдбата си, каквато и да е тя и я понася с върховно смирение. Той смирено приема да бъде онова, което е и това не е повод за оплакване, а си е чисто предизвикателство. На всеки от нас му е нужно време за да разбере  това и да го изживее напълно. Аз, например, мразех самото споменаване на думата смирение. Аз съм индианец, а ние, индианците, винаги сме били покорни и знаем само да навеждаме глави. Мислех, че смирението няма място в сържанието на воина. Не бях прав! Но сега знам също, че смирението на воина не е покорството на слугата.Воинът не прекланя глава пред никого и в същото време не позволява никой да прекланя глава пред него. Слугата, от друга страна, пада на колене при най-малкия повод и целува ботушите на всеки по високопоставен от него, но в същото време изисква по-низшите от него да му се кланят и да целуват ботушите му. Затова днес ти казах, че не знам как се чувстват великите водачи. Познавам  само смиреноста на воина и това ми позволява да бъда ничий водач.
За момент настъпи мълчание. Думите му ме развълнуваха дълбоко. Бях трогнат и същевременно се чувствах съпричастен с онова, на което стана свидетел в чапарала. Разумът ми подсказваше, че дон Хуан нарочно крие нещо от мен, и че много добре знае какво става.
Бях се вглъбил в тези размишления, когато същото онова странно почукване секна мислите ми. Дон Хуан се усмихна, после се разсмя с глас.
– Обичаш покорството на слугата – каза тихо той. – Прекланяш глава пред здравия разум.
– Винаги мисля, че другите се опитват да ме мамят. – казах – Това е същността  на проблема ми.
– Прав си. Мамят те – отвърна той с обезоръжаваща усмивка. – Но това не може да ти бъде проблем. Истинският ти проблем е, че ти смяташ, че аз умишлено те лъжа, така ли е?
– Да. Има нещо в мене, което не ми позволява, да повярвам, че всичко, което става, е истина.
– И тук  си прав.  Нищо от това , което става, не е истина.
– Какво искаш да кажеш с това, дон Хуан?
– Нещата са истински, едва след като човек се научи да получава чуждо съгласие относно тяхната истинност. Например, това, което стана тази вечер, не може да е истина за теб, защото никой не би се съгласил с теб.
– Да не би да искаш да кажеш, че не си видял това, което стана?
– Видях го, разбира се. Но аз не влизам в сметката. Нали аз те лъжа, забрави ли?
Дон Хуан дълго се смя, докато се закашля и едва не се задави. Смехът му ми се стори  дружелюбен, макар че причината за него бях аз.
– Не обръщай внимание на моите бабини деветини – каза успокоително той. – Опитвам се да те накарам да се отпуснеш, а знам, че ти е добре, само когато се чувстваш объркан.
Той нарочно направи комична гримаса и двамата се разсмяхме. Отговорих му, че от това, което току що ми каза, ми стана още по-страшно.
– От мен се страхуваш? – попита той.
Не от теб, а от това, което ти олицетворяваш.
Аз олицетворявам свободата на воина. От нея ли те е страх?

КАРЛОС КАСТАНЕДА – 1971г.

Книга за пътя на воина. И опознаването от един „съвременен човек“, културата на индианците и най-вече света на шаманите им(под съвременен нямам предвид годините в които е живял, а за насаденото му/ни мислене).Вдъхновяващи книги за мен , а те са доста. Ако имате възможност и/или желание прочетете някоя от тях.

About slideworld

Just a man. https://slideworld.wordpress.com/ http://prikazki.org/ http://facebook.com/prikazki.org/

Posted on 12/03/2006, in Непознатото. Bookmark the permalink. има 1 коментар.

  1. ЗДРАВЕЙТЕ,
    ТЪРСЯ ‘ПРИКАЗКИ ЗА СИЛАТА’ В ЦИФРОВ ВАРИАНТ НА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК/СЪЩО И СЛЕДВАЩИТЕ Я КНИГИ НА КАСТАНЕДА/.
    МОЛЯ,ПОМОГНЕТЕ!
    nicoga@abv.bg

Вашият коментар

